Advies CAVV | 2 oktober 2013
Bestand: pdf - 204.1KB
Dossier: Cultureel erfgoed | Grond- en zeegebied
Trefwoorden: Culturele erfgoederen | Onderwater erfgoed
Dit document bevat advies nr. 21 van de Commissie van Advies inzake Volkenrechtelijke Vraagstukken (CAVV) over het UNESCO-Verdrag inzake cultureel erfgoed onder water. Het advies beantwoordt de vraag naar de verhouding tussen het UNESCO-Verdrag inzake de bescherming van cultureel erfgoed onderwater en het recht van de zee.
Kamerbrief | 2 oktober 2013
Bestand: pdf - 39KB
Dossier: Cultureel erfgoed
Trefwoorden: Culturele erfgoederen | Zeerecht
Dit document bevat de Kabinetsreactie op het advies nr. 21 van de Commissie advies volkenrechtelijke vraagstukken (CAVV) over het UNESCO Verdrag inzake cultureel erfgoed onder water uit 2001. Het Kabinet deelt de visie van de Commissie advies volkenrechtelijke vraagstukken dat het UNESCO Verdrag op een aantal punten onhelder is geredigeerd. Nu de CAVV het UNESCO Verdrag als zeerechtconform betitelt zal het kabinet stappen onderzoeken ten behoeve van ratificatie van het UNESCO Verdrag.
TK 2013-2014, 33750 V nr. 6, officiële bekendmakingen.nl
Advies UNESCO Verdrag voor de bescherming van cultureel erfgoed onder water, CAVV
Kamerbrief | 17 oktober 2014
Bestand: pdf - 40.8KB
Trefwoorden: Annexatie | Culturele erfgoederen | Kunst (zie Culturele erfgoederen) | Territoriale integriteit
In deze Kamerbrief is vermeld dat het Ministerie van Buitenlandse Zaken een zogenaamde «garantverklaring» heeft afgegeven voor de tentoonstelling "De Krim - Goud en Geheimen van de Zwarte Zee". Deze garantverklaring houdt – kort gezegd – in dat de Staat zich zal verzetten tegen pogingen tot beslaglegging of andere executiemaatregelen wanneer dergelijke maatregelen strijdig zijn met het internationaal recht. Deze verklaring ziet derhalve niet op de vraag wie rechthebbende is op de stukken.
Tijdens de looptijd van de tentoonstelling is op de Krim door het regionale parlement de onafhankelijkheid uitgeroepen en is daarover een referendum georganiseerd. Deze eenzijdige afscheiding van Oekraïne evenals de daarop volgende aansluiting bij Rusland is strijdig met internationaal recht. Internationaalrechtelijk is duidelijk dat het besluit tot afscheiding en het referendum geen consequenties kunnen hebben voor de status van de Krim. De soevereiniteit over de Krim berust bij Oekraïne. Dit is ook zo uitgesproken door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in resolutie 68/262 van 27 maart 2014. De Europese Raad heeft op 20 maart 2014 de inlijving van de Krim door de Russische Federatie veroordeeld en aangegeven deze niet te zullen erkennen.
Tweede Kamer, 2015-2016, 34 000 V, nr. 9, officiëlebekendmakingen.nl
Kamerbrief | 12 oktober 2015
Bestand: pdf - 39.5KB
Dossier: Cultureel erfgoed | Erkenning
Deze Kamerbrief informeert de Tweede Kamer naar aanleiding van een resolutie van het parlement van Oekraïne over de stukken die deel uitmaakten van de Krimtentoonstelling te Amsterdam. Het is niet aan het kabinet om te besluiten wat er met de betwiste stukken moet gebeuren of wie rechthebbende is van de stukken. Dit is in beginsel een vraag van privaatrechtelijke aard die tussen de betrokken partijen en naar het toepasselijke recht beantwoord zal moeten worden. Dat laat onverlet dat er een aantal internationaalrechtelijke aspecten spelen die aanleiding kunnen geven voor een rol voor het kabinet. De internationaalrechtelijke aspecten betreffen de huidige status van de Krim, die gevolgen heeft voor het daar toepasselijke recht en de vraag welke autoriteiten bevoegd zijn; de mogelijkheid dat (voorgenomen) executiemaatregelen strijdig zijn met internationaal recht; en internationale afspraken over cultureel erfgoed o.a. in UNESCO-verband.
Tweede Kamer, 2015-2016, 34 300 V, nr. 7, officiëlebekendmakingen.nl